Use of digital platforms to improve specific English language skills

Authors

Keywords:

Competency-based education; limited English proficiency; higher education policy; universities

Abstract

Introduction: The teaching-learning process of the English language has received a notable influence from the scientific and technical advances of recent years. The introduction of digital platforms has not only improved access, but also achieves personalization based on students and this conditions improvements in specific skills.

Objective: Expose the advantages of using digital platforms to improve specific skills in learning the English language.

Development: The advantages offered by digital platforms for the consolidation of specific English language skills are described in a descriptive manner; The platforms that affect them and their main educational methodologies are mentioned. Likewise, reference is made to other general advantages, as well as the challenges and future opportunities that are seen in the use of platforms for learning the English language.

Conclusions: The use of digital platforms has transformed English learning by making it more accessible, efficient and personalized. Although there are challenges, the benefits in terms of global access, improvement of specific skills, and the incorporation of advanced technologies position these tools as key players in modern language education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Alejandra Logroño Becerra, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Angela Cecibel Moreno Novillo, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Esthela Isabel Colcha Guashpa, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Cristina Paola Chamorro Ortega, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

References

Carranza Alcántar MR, Islas Torres C, Maciel Gómez ML. Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés [Internet]. Apertura (Guadalajara, Jal.). 2018 [acceso: 2024 Dic 20];10(2):50-63. Disponible en: https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1391

Yataco PV, Castro MYT, Valdivia MIV, López GSL. Aprendizaje del idioma inglés a través de herramientas digitales en educación superior: revisión sistemática [Internet]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2023 [acceso: 2024 Dic 17];7(27):200-11. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/826/1531

Quintanar Casillas R, Hernández López MS. Modelos Tecnológicos de Aprendizaje Adaptativo Aplicados a la Educación [Internet]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 2022 [acceso: 2024 Dic 15];15(1):41-58. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.308

Hernández Gómez AS, Carro Pérez EH, Martínez Trejo I. Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación [Internet]. Red. 2019 [acceso: 2024 Dic 20];19(60):[Aprox. 10 pag.]. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/373411

Fundora Ramírez P, Rodríguez Fernández LR, Reiné Herrera Y. La enseñanza del inglés a través de las plataformas digitales en la Universidad de Artemisa, Cuba [Internet]. Rev. Científica Estelí. 2023 [acceso: 2024 Dic 20];12(46):165-83. Disponible en: https://camjol.info/index.php/FAREM/article/view/16484

- Véliz Vega A, Madrigal O, Kugurakova V. Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual [Internet]. Revista Cubana de Ciencias Informáticas. 2021 [acceso: 2024 Dic 17];15(2):138-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000200138&lng=es&tlng=es

Basantes-Arias E, Escobar-Murillo M, Cárdenas-Moyano M, Barragán-Murillo R. El impacto de la virtualidad en el aprendizaje del idioma inglés en educación superior [Internet]. Polo del Conocimiento. 2021 [acceso: 2024 Dic 18];6(5): 46-56. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2630

Martínez-Pérez MG. Herramientas digitales para la enseñanza del idioma inglés [Internet]. PREPA3. 2020 [acceso: 2024 Dic 20];7(14):28-32. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/6112

Cabezas LE, Rodríguez Durán ME, Moyota Amaguaya PP. Conectividad y uso de herramientas digitales en el aprendizaje del inglés entre estudiantes universitarios en tiempos de covid-19 [Internet]. CCD. 2021 [acceso: 2024 Dic 20];4(1.1):307-26. Disponible en: https://www.cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1565

Published

2025-06-29

How to Cite

1.
Logroño Becerra MA, Moreno Novillo AC, Colcha Guashpa EI, Chamorro Ortega CP. Use of digital platforms to improve specific English language skills. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Jun. 29 [cited 2025 Dec. 5];27:e1427. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1427

Issue

Section

Review article