Adaptive learning through artificial intelligence as an alternative to improve specific skills

Authors

Keywords:

artificial Intelligence; higher education policy; universities

Abstract

Introduction: English language skills constitute a priority in the global professional context. The introduction of new techniques such as meaningful learning, based on artificial intelligence, improve the acquisition and consolidation of specific skills in the use of this language.

Objective: Present the advantages offered by adaptive learning of the English language through artificial intelligence as an alternative to improve specific skills.

Development: The elements related to the advantages offered by adaptive learning for the improvement of specific English language skills and the use of artificial intelligence as an alternative to improve these skills are analyzed. The main tools and specific skills that artificial intelligence positively influences are summarized.

Conclusions: Adaptive learning represents an evolution in traditional educational methods, combining technology with personalization and not only improving the effectiveness of learning, but also empowering students. AI is an effective and accessible alternative to improve specific skills. Thanks to its capacity for personalization, immediate feedback and simulation of real environments, it facilitates comprehensive language learning and encourages the development of key skills for effective communication in English.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Paulina Castillo Niama, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Adriana Carolina Lara Velarde, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente UNACH

References

1. Véliz Vega A, Madrigal O, Kugurakova V. Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual [Internet]. Revista Cubana de Ciencias Informáticas. 2021 [acceso: 2024 Dic 07];15(2):138-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000200138&lng=es&tlng=es

2. Quintanar Casillas R, Hernández López MS. Modelos Tecnológicos de Aprendizaje Adaptativo Aplicados a la Educación [Internet]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 2022 [acceso: 2024 Dic 05];15(1):41-58. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.308

3. Ríos Rodríguez LR, Román Cao E, Pérez Medinilla YT. La dirección del trabajo independiente mediante el ambiente de enseñanza-aprendizaje adaptativo APA-Prolog [Internet]. Revista Electrónica Educare, 2021 [acceso: 2024 Dic 08];25(1):201-22. Disponible en: https://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.11

4. Amén Mora PG. El uso de aplicaciones de Inteligencia Artificial para el aprendizaje de idiomas en la Educación Superior [Internet]. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 2024 [acceso: 2024 Dic 02];17(2):192-205. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-24952024000200192&lng=es&tlng=es

5. Mancinas González A, Montijo Mendoza MF. Pensamiento computacional y aprendizaje adaptativo en la resolución de problemas con fracciones [Internet]. Epistemus (Sonora). 2021 [acceso: 2024 Dic 03];15(30):12-20. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81962021000100012&lng=es

6. Jiménez Becerra I, Fernández Palma OE, Almenárez Moreno FT. Diseño pedagógico adaptativo para el desarrollo de MOOC: una estrategia para el desarrollo de competencias en contextos corporativos [Internet]. Revista electrónica de investigación educativa, 2020 [acceso: 2024 Dic 06];22(2020):e16. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e16.2192

7. Cotrina Aliaga JC, Vera Flores MÁ, Ortiz Cotrina WC, Sosa Celi P. Uso de la Inteligencia Artificial (IA) como estrategia en la educación superior [Internet]. RIE [Internet]. 2021 [citado 2024 Dic 16];11(3):e132. Disponible en: https://www.revista-iberoamericana.org/index.php/es/article/view/81

8. Mena Guacas AF, Vázquez Cano E, Fernández Márquez E, López Meneses E. La inteligencia artificial y su producción científica en el campo de la educación [Internet]. Formación universitaria, 2024 [acceso: 2024 Dic 03];17(1):155-64. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062024000100155

9. Gibert Delgado RP, Gorina Sánchez A, Reyes Palau NC, Tapia Sosa EV, Siza Moposita SF. Educación 4.0: Enfoque innovador apoyado en la inteligencia artificial para la educación superior [Internet]. Revista Universidad y Sociedad, 2023 [acceso: 2024 Dic 04];15(6):60-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600060&lng=es&tlng=es

10. Hidalgo Cajo IM, Hidalgo Cajo B, Hidalgo Cajo DP, Solis Cartas U, Martínez Larrarte JP. Intervención educativa mediante el uso de inteligencia artificial para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de medicina [Internet]. Educación Médica Superior. 2024 [acceso: 2024 Dic 7];38(2024):e4251. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4251

11. Salmerón Moreira YM, Luna Alvarez HE, Murillo Encarnacion WG, Pacheco Gómez VA. El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior [Internet]. Conrado, 2023 [acceso: 2024 Dic 05];19(93):27-34. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000400027&lng=es&tlng=pt

Published

2025-06-29

How to Cite

1.
Castillo Niama MP, Lara Velarde AC, Damián Tixi DL, Calvopiña Bejarano SJ. Adaptive learning through artificial intelligence as an alternative to improve specific skills. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Jun. 29 [cited 2025 Dec. 5];27:e1432. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1432

Issue

Section

Opinion article