Level of knowledge about artificial intelligence in higher education teachers

Authors

Keywords:

Teachers; compensatory education; artificial intelligence; higher education policy

Abstract

Introduction: Artificial intelligence technologies constitute a technological resource that has been implemented in various fields. Its insertion and implementation in the educational field can offer important benefits if used properly. However, for this it is necessary to have an adequate level of knowledge about how it is used.

Objective: Identify the level of knowledge about artificial intelligence in higher medical education teachers.

Methods: A basic and descriptive research was carried out, which included as a universe 37 teachers from higher medical education in the Chimborazo province. The sample consisted of 35 teachers. An instrument was applied to each teacher to obtain information related to the general characteristics and their self-perception of the level of knowledge for the use of artificial intelligence technologies.

Results: Average age of 53.29 years, with a predominance of female teachers (60.00%) and with 10 or more years of teaching experience (31.43%). 68.57% of teachers reported an insufficient level of self-perceived knowledge about artificial intelligence. Self-preparation was the form of training most used by university teachers (48.57%).

Conclusions: Teachers have the self-perception of an insufficient level of knowledge about the use of artificial intelligence. The main form of preparation referred to was self-preparation, showing the need for universities to include courses related to the use of artificial intelligence technologies in their training offer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johana Katerine Montoya Lunavictoria, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente Unach

Pilar Aide Salazar Almeida, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente UNACH

Margoth Eulalia Lema Gonzalez, Universidad Nacional de Chimborazo

Maestrante UNACH

Aída Cecilia Quishpe Salcán, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente UNACH

References

1. Abeliuk A, Gutiérrez C. Historia y evolución de la inteligencia artificial. Inteligencia Artificial [Internet]. 2021 [acceso: 11/04/2024];1(10):14-21. Disponible en: https://doi.org/https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/download/2767/2700

2. Obregón L, Onofre C, Pareja E. El impacto de la inteligencia artificial en el ámbito educativo. Polo de Capacitación, Investigación y Publicación [Internet]. 2023 [acceso: 08/04/2024];8(3):342-54. Disponible en: https://doi.org/https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/871

3. Jimbo P, Lanzarini L, Jimbo M, Morales M. Inteligencia artificial para analizar el rendimiento académico en instituciones de educación superior. Una revisión sistemática de la literatura. Cátedra [Internet]. 2023 [acceso: 10/04/2024];6(2):30–50. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.29166/catedra.v6i2.4408

4. Tomalá M, Mascaró E, Carrasco C, Aroni E. Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO [Internet]. 2023 [acceso: 06/04/2024];7(2):238-51. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251

5. García V, Mora A, Ávila J. La inteligencia artificial en la educación. Dominio de las Ciencias [Internet]. 2021 [acceso: 11/04/2024];6(3):648-66. Disponible en: https://doi.org/http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

6. Salmerón Y, Luna H, Murillo W. El futuro de la Inteligencia Artificial para la educación en las instituciones de Educación Superior. Revista Conrado [Internet]. 2023 [acceso: 10/04/2024];19(93):27-34. Disponible en: https://doi.org/https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3156

7. León G, Viña S. La inteligencia artificial en la educación superior. Oportunidades y amenazas. INNOVA Research Journal [Internet]. 2017 [acceso: 07/04/2024];2(8.1):412-22. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.399

8. Frayssinhes J. Aprendizaje automático, inteligencia (AI y HI) y aprendizaje en redes digitales. Runae [Internet]. 2019 [acceso: 12/04/2024];7(2):110-34. Disponible en: https://doi.org/https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/204

9. Rodríguez A, Rodríguez A, Pino J, Domínguez D. Implementación de algoritmos de Inteligencia Artificial en la predicción de nuevos conocimientos mediante enseñanza constructivista. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas [Internet]. 2021 [acceso: 07/04/2024];14(3):131-41. Disponible en: https://doi.org/https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/762

10. Romero V. La inteligencia artificial aplicada a la educación universitaria. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas [Internet]. 2023 [acceso: 08/04/2024];16(3):75-84. Disponible en: https://doi.org/https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1318

11. Zavala E, Salazar D, Albán E, Mayorga A. El rol de la inteligencia artificial en la enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Polo del Conocimiento [Internet]. 2023 [acceso: 08/04/2024];8(3):3028-36. Disponible en: https://doi.org/DOI:10.23857/pc.v8i3

12. Albuja B, Guadalupe J. Áreas de estudio y aplicación de inteligencia artificial en las universidades mejor puntuadas del Ecuador. Revista Científica y Tecnológica UPSE [Internet]. 2022 [acceso: 05/04/2024];9(2):58-74. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.26423/rctu.v9i2.705

13. Cotrina J, Vera M, Ortiz W. Uso de la Inteligencia Artificial (IA) como estrategia en la educación superior. Revista Iberoamericana de la Educación [Internet]. 2021 [acceso: 11/04/2024];1(2):1-11. Disponible en: https://doi.org/https://www.revista-iberoamericana.org/index.php/es/article/download/81/189

14. Fajardo G, Ayala D, Arroba E, López M. Inteligencia Artificial y la Educación Universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las ciencias [Internet]. 2022 [acceso: 13/04/2024];8(1):109-31. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935

15. González J, Villota F, Moscoso A, Garces S, Bazurto B. Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Dominio De Las Ciencias [Internet]. 2023 [acceso: 06/04/2024];9(3):1097–108. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3488

Published

2025-06-29

How to Cite

1.
Montoya Lunavictoria JK, Salazar Almeida PA, Lema Gonzalez ME, Quishpe Salcán AC. Level of knowledge about artificial intelligence in higher education teachers. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Jun. 29 [cited 2025 Dec. 5];27:e1433. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1433

Issue

Section

Original research article