SYSTEMATIZATION MODEL FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FAMILY MEDICINE SPECIALISTS ON SYSTEMIC LUPUS ERYTHEMATOSUS

Authors

Abstract

Introduction: the professional development of Family Medicine (FM) specialists in Systemic Lupus Erythematosus (SLE) is necessary to respond to current social demands, to the implementation of the health policy approved for the primary level of care, and to comply with the current legal framework for postgraduate activities.

Objective: to design a systematization model for the professional development process of MF specialists on SLE.

Methods: a general methodology with a dialectical materialist approach and other methods were taken into account to interpret and process the information that led to the declared scientific result.

Results: the evaluation of the professional development process in the international and national contexts allowed its definition. Based on this analysis, its initial state was characterized, from which the systematization model was designed, containing principles and foundations from areas of knowledge among which are those of medical education and three components: theoretical, methodological and operational, which allow the development of its implementation in professional practice in stages.

Conclusions: the strategic actions of the designed systematization model allow for updating, complementing, and deepening knowledge about SLE at the primary health care level, aspects that experts validated as ranging from essential to very useful.

 

Keywords: systematization model, professional development, systemic lupus erythematosus, family medicine.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yanet Cruz Garcia, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Docente Clínico Quirúrgico León Cuervo Rubio. Pinar del Río

Especialista de 1er grado Medicina General Integral Especialista de 1er grado en Reumatologia Máster en Atención Integral a la Mujer Profesora Auxiliar

References

1.Naciones Unidas. Agenda 2030. UNESCO, 2015, 15.

2.Solis Carta U, Mendoza Rodríguez H, Valcárcel Izquierdo N. Superación profesional para la atención médica integral a pacientes con osteoartritis. Revista Cubana de Reumatología, 25(3); 2023.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1817-59962023000300022&script=sci_arttext

3.Vaillant D, Marcelo C. El ABC y D de la formación docente. Rev Española de Orientación y Psicopedagogía [Internet].2016 [citado 20/3/2024];27(2):134-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338246883010

4.Ministerio de Educación Superior. Resolución 138 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana. 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf

5.Ministerio de Educación Superior. Manual para la gestión del posgrado. La Habana. 2020. https://instituciones.sld.cu/inhem/files/2022/12/ManualGesti%C3%B3n-Posgrado-MES-20-5-2020.pdf

6.Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Rev Científico-Metodológica [Internet].2014 [citado 23/3/2024];58:19-31.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

7.Valcárcel Izquierdo N. Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencias de la enseñanza media. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de La Habana.1998

8.Bernaza GJ, Troitiño DM, López ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior. [Internet].2018 [citado 23/3/2024];1ed: 11-16

9.Bernaza GJ, Aparicio JL, De la Paz E, Torres AM, Alfonso JE. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Edu Méd Super [Internet].2020 [citado 23/11/2024];34(4). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718

10.Santiesteban MM, Licea DV, Bravo A. La superación profesional. Expresión de la formación continua del docente en la Universidad de Oriente. RECLA [Internet].2020 [citado 22/02/2024];7(58). https://recla.org/revista/edicion-7.pdf

11.Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM. El proceso de superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Rev “Universidad y Sociedad” [Internet].2023 [citado 23/03/2024];15(6):710-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727897X2020000601084&script=sci_arttext&tlng=pt

12.Iglesias Días G, Ferro González B. Antología didáctica para el proceso Enseñanza Aprendizaje de la Cirugía General de cuello electiva en afecciones quirúrgicas de la glándula tiroides. Rev Ciencias médicas de Pinar del Río [Internet].2022 [citado23/03/2024];26(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942022000400014&script=sci_abstract&tlng=pt

13.Peñafiel Salazar DA, Serrano Ávalos KV, Cruz Basantes CH, Rojas Cru AE. Actividades de promoción de salud en pacientes con LES. Intervención sanitaria y educativa. Rev Cub Reumatol [Internet].2023 [Citado 21/06/2024];25(3). https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1175/pdf

14.Hechavarría R, Jimenez Paneque R, Kokuina E. Daño en pacientes cubanos con LES. Relación con características de la enfermedad. Rev. Reumatol Clín [Internet].2010 [Citado 21/03/2024]; 6(1):11-15. https://www.reumatologiaclinica.org/es-pdf-S1699258X09001569

15.Jiménez Souto L, Riol Hernández M, Camejo Pérez Y. La superación profesional del Instructor de Arte para la promoción de la cultura artística. Rev Educación y sociedad [Internet].2021 [citado 20/03/2024];19(2):19-34.

16.Cordero Escobar I. La superación profesional en las ciencias médicas en general y de la anestesiología en particular. Rev Cubana de Anestesiología y Reanimación [Internet].2017 [citado 20/03/2024];16(2):63-68 .disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S172667182017000200008&script=sci_arttext&tlng=en

17.Di Fabio JL, Gofin R, Gofin J. Análisis del sistema de salud cubano y del modelo atención primaria orientada a la comunidad. Rev Cubana de Salud Pública [Internet].2020.[citado 23/3/2024 ];46:e2193. https://www.scielosp.org/article/rcsp/2020.v46n2/e2193/

18.Orama R. Propuesta de modelo del profesor universitario en la carrera de Medicina. Rev Educ Med Super [Internet].2012 [citado 15/12/2023];26(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 21412012000400014

19.Piaget J. Las estructuras cognitivas. Madrid: Siglo XXI. 1978.

20.De Armas N, Valle Lima A. Resultados de la investigación educativa. Ciudad de la Habana, Cuba 2011.

21.Páez Verena R. La sistematización didáctica como modalidad investigativa, en Aproximación a la sistematización y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones, Informe de investigación, La Habana, Cuba, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. 1998

22.Rodríguez del Castillo MA. La sistematización como resultado científico de la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización?. Informe de investigación. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba

23.Addine Fernández Fátima. “El registro de sistematización profesional: herramienta para la toma de decisiones”, Disco compacto Módulo I, Fundamentos de la investigación educativa, Maestría en Educación, La Habana, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, IPLAC. 2005.

24.Izquierdo Rodríguez V, Díaz Díaz AA. Epistemología de la educación médica: una sistematización cubana. Ciudad de la Habana, Cuba. 2021

25.Hernández Suárez N, Ferro González B. Regularidades del proceso de superación profesional sobre neumonía adquirida en la comunidad para profesores de Medicina Interna. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Internet].2023 [Citado 12/03/2024];27

Published

2025-08-23

How to Cite

1.
Cruz Garcia Y, Ferro González B, Rodríguez Matanzas D, Roque Cala K. SYSTEMATIZATION MODEL FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FAMILY MEDICINE SPECIALISTS ON SYSTEMIC LUPUS ERYTHEMATOSUS. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Aug. 23 [cited 2025 Dec. 6];27:e1449. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1449

Issue

Section

Original research article