SYSTEMATIZATION MODEL FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FAMILY MEDICINE SPECIALISTS ON SYSTEMIC LUPUS ERYTHEMATOSUS
Abstract
Introduction: the professional development of Family Medicine (FM) specialists in Systemic Lupus Erythematosus (SLE) is necessary to respond to current social demands, to the implementation of the health policy approved for the primary level of care, and to comply with the current legal framework for postgraduate activities.
Objective: to design a systematization model for the professional development process of MF specialists on SLE.
Methods: a general methodology with a dialectical materialist approach and other methods were taken into account to interpret and process the information that led to the declared scientific result.
Results: the evaluation of the professional development process in the international and national contexts allowed its definition. Based on this analysis, its initial state was characterized, from which the systematization model was designed, containing principles and foundations from areas of knowledge among which are those of medical education and three components: theoretical, methodological and operational, which allow the development of its implementation in professional practice in stages.
Conclusions: the strategic actions of the designed systematization model allow for updating, complementing, and deepening knowledge about SLE at the primary health care level, aspects that experts validated as ranging from essential to very useful.
Keywords: systematization model, professional development, systemic lupus erythematosus, family medicine.
Downloads
References
1.Naciones Unidas. Agenda 2030. UNESCO, 2015, 15.
2.Solis Carta U, Mendoza Rodríguez H, Valcárcel Izquierdo N. Superación profesional para la atención médica integral a pacientes con osteoartritis. Revista Cubana de Reumatología, 25(3); 2023.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1817-59962023000300022&script=sci_arttext
3.Vaillant D, Marcelo C. El ABC y D de la formación docente. Rev Española de Orientación y Psicopedagogía [Internet].2016 [citado 20/3/2024];27(2):134-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338246883010
4.Ministerio de Educación Superior. Resolución 138 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana. 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf
5.Ministerio de Educación Superior. Manual para la gestión del posgrado. La Habana. 2020. https://instituciones.sld.cu/inhem/files/2022/12/ManualGesti%C3%B3n-Posgrado-MES-20-5-2020.pdf
6.Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Rev Científico-Metodológica [Internet].2014 [citado 23/3/2024];58:19-31.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
7.Valcárcel Izquierdo N. Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencias de la enseñanza media. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de La Habana.1998
8.Bernaza GJ, Troitiño DM, López ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior. [Internet].2018 [citado 23/3/2024];1ed: 11-16
9.Bernaza GJ, Aparicio JL, De la Paz E, Torres AM, Alfonso JE. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Edu Méd Super [Internet].2020 [citado 23/11/2024];34(4). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718
10.Santiesteban MM, Licea DV, Bravo A. La superación profesional. Expresión de la formación continua del docente en la Universidad de Oriente. RECLA [Internet].2020 [citado 22/02/2024];7(58). https://recla.org/revista/edicion-7.pdf
11.Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM. El proceso de superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Rev “Universidad y Sociedad” [Internet].2023 [citado 23/03/2024];15(6):710-716. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727897X2020000601084&script=sci_arttext&tlng=pt
12.Iglesias Días G, Ferro González B. Antología didáctica para el proceso Enseñanza Aprendizaje de la Cirugía General de cuello electiva en afecciones quirúrgicas de la glándula tiroides. Rev Ciencias médicas de Pinar del Río [Internet].2022 [citado23/03/2024];26(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942022000400014&script=sci_abstract&tlng=pt
13.Peñafiel Salazar DA, Serrano Ávalos KV, Cruz Basantes CH, Rojas Cru AE. Actividades de promoción de salud en pacientes con LES. Intervención sanitaria y educativa. Rev Cub Reumatol [Internet].2023 [Citado 21/06/2024];25(3). https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1175/pdf
14.Hechavarría R, Jimenez Paneque R, Kokuina E. Daño en pacientes cubanos con LES. Relación con características de la enfermedad. Rev. Reumatol Clín [Internet].2010 [Citado 21/03/2024]; 6(1):11-15. https://www.reumatologiaclinica.org/es-pdf-S1699258X09001569
15.Jiménez Souto L, Riol Hernández M, Camejo Pérez Y. La superación profesional del Instructor de Arte para la promoción de la cultura artística. Rev Educación y sociedad [Internet].2021 [citado 20/03/2024];19(2):19-34.
16.Cordero Escobar I. La superación profesional en las ciencias médicas en general y de la anestesiología en particular. Rev Cubana de Anestesiología y Reanimación [Internet].2017 [citado 20/03/2024];16(2):63-68 .disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S172667182017000200008&script=sci_arttext&tlng=en
17.Di Fabio JL, Gofin R, Gofin J. Análisis del sistema de salud cubano y del modelo atención primaria orientada a la comunidad. Rev Cubana de Salud Pública [Internet].2020.[citado 23/3/2024 ];46:e2193. https://www.scielosp.org/article/rcsp/2020.v46n2/e2193/
18.Orama R. Propuesta de modelo del profesor universitario en la carrera de Medicina. Rev Educ Med Super [Internet].2012 [citado 15/12/2023];26(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 21412012000400014
19.Piaget J. Las estructuras cognitivas. Madrid: Siglo XXI. 1978.
20.De Armas N, Valle Lima A. Resultados de la investigación educativa. Ciudad de la Habana, Cuba 2011.
21.Páez Verena R. La sistematización didáctica como modalidad investigativa, en Aproximación a la sistematización y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones, Informe de investigación, La Habana, Cuba, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. 1998
22.Rodríguez del Castillo MA. La sistematización como resultado científico de la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización?. Informe de investigación. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba
23.Addine Fernández Fátima. “El registro de sistematización profesional: herramienta para la toma de decisiones”, Disco compacto Módulo I, Fundamentos de la investigación educativa, Maestría en Educación, La Habana, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, IPLAC. 2005.
24.Izquierdo Rodríguez V, Díaz Díaz AA. Epistemología de la educación médica: una sistematización cubana. Ciudad de la Habana, Cuba. 2021
25.Hernández Suárez N, Ferro González B. Regularidades del proceso de superación profesional sobre neumonía adquirida en la comunidad para profesores de Medicina Interna. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Internet].2023 [Citado 12/03/2024];27
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yanet Cruz Garcia, Belkis Ferro González, Didier Rodríguez Matanzas, Kety Roque Cala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature:
