Learning English through digital technologies

Authors

Keywords:

Competency-based education; limited English proficiency; digital platforms

Abstract

Introduction: Digital platforms have revolutionized educational processes in general in recent years. Their versatility stands out as an invaluable resource for promoting distance learning. In the specific case of the English language, they also enhance practical activities, consolidating the specific skills necessary for mastering it.

Objective: To present the elements that reflect the usefulness of digital technologies in English language learning.

Development: General and specific elements related to the use of digital resources as an educational alternative in the teaching and mastery of the English language are analyzed. A critical analysis is conducted that not only includes the advantages offered by digital platforms but also critically addresses the potential complications that arise in daily educational work.

Conclusions: Learning English through digital technologies represents a profound and positive transformation in traditional educational methods. Its implementation not only improves access and quality of learning but also fosters autonomy, motivation, inclusion, and pedagogical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Solórzano-Intriago GM, Loor-Salmon LR. Project Based Learning to Improve the Productive Skills in the Teaching and Learning of English. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina [Internet]. 2023 [acceso: 2025/01/20];11(2): [Aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000200001&lng=es&tlng=en

2. Carranza Alcántar MR, Islas Torres C, Maciel Gómez ML. Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés. Apertura (Guadalajara, Jal.) [Internet]. 2018 [acceso: 2025/01/14];10(2):50-63. Disponible en: https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1391

3. Yataco PV, Castro MYT, Valdivia MIV, López GSL. Aprendizaje del idioma inglés a través de herramientas digitales en educación superior: revisión sistemática. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación [Internet]. 2023 [2025/01/13];7(27):200-11. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/826/1531

4. Fundora Ramírez P, Rodríguez Fernández LR, Reiné Herrera Y. La enseñanza del inglés a través de las plataformas digitales en la Universidad de Artemisa, Cuba. Rev. Científica Estelí [Internet]. 2023 [2025/01/11];12(46):165-83. Disponible en: https://camjol.info/index.php/FAREM/article/view/16484

5.- Cabezas LE, Rodríguez Durán ME, Moyota Amaguaya PP. Conectividad y uso de herramientas digitales en el aprendizaje del inglés entre estudiantes universitarios en tiempos de covid-19. CCD [Internet]. 2021 [2025/01/17];4(1.1):307-26. Disponible en: https://www.cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1565

6.- Hernández Gómez AS, Carro Pérez EH, Martínez Trejo I. Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación.Red [Internet]. 2019 [2025/01/13];19(60):[Aprox. 10 pag.]. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/373411

7.- Quintanar Casillas R, Hernández López MS. Modelos Tecnológicos de Aprendizaje Adaptativo Aplicados a la Educación [Internet]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 [Internet]. 2022 [2025/01/19];15(1):41-58. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.308

8.- Martínez-Pérez MG. Herramientas digitales para la enseñanza del idioma inglés. PREPA3 [Internet]. 2020 [2025/01/16];7(14):28-32. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/6112

9.- Basantes-Arias E, Escobar-Murillo M, Cárdenas-Moyano M, Barragán-Murillo R. El impacto de la virtualidad en el aprendizaje del idioma inglés en educación superior. Polo del Conocimiento [Internet]. 2021 [2025/01/13];6(5): 46-56. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2630

10.- Véliz Vega A, Madrigal O, Kugurakova V. Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual. Revista Cubana de Ciencias Informáticas. [Internet]. 2021 [2025/01/19];15(2):138-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000200138&lng=es&tlng=es

11.- Chicaiza Chango MJ. Modelo de Aula Invertida para el aprendizaje del vocabulario en Inglés. Mendive [Internet]. 2023 [2025/01/19];21(1):e1247. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962023000100004&lng=es&tlng=es

Published

2025-06-29

How to Cite

1.
Ruiz Lopez E, Cerda Solís GM, Morales Rodas LY, Guano Merino DF. Learning English through digital technologies. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Jun. 29 [cited 2025 Dec. 18];27:e1457. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1457

Issue

Section

Opinion article