El aprendizaje basado en proyecto como herramienta docente metodológica en la educación superior
Keywords:
Aprendizaje basado en proyectos, Educación superior, Enseñanza aprendizaje, Herramienta metodológicaAbstract
En la última década la educación superior ha sufrido transformaciones metodológicas con fines de optimizar el proceso enseñanza aprendizaje para lograr una mejor adaptación de los estudiantes a las demandas actuales y consolidar el conocimiento adquirido. Ante estas necesidades han surgido nuevas herramientas metodológicas que persiguen dar un vuelco a los conceptos tradicionales e introducir técnicas de avanzadas que se centran en la participación activa del estudiante en la formación de su propio aprendizaje. El aprendizaje basado en proyectos constituye una nueva herramienta metodológica que centra el proceso enseñanza aprendizaje en la actividad directa del estudiante, siendo este el eje central de su propio desarrollo académico. El rol del docente pasa de ser un rol principal a tener una representación secundaria con un rol orientador.
Downloads
References
- Gómez, Luis F, & Valdés, María G. The Evaluation of Teacher Performance in Higher Education. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2019 [citado 2022 Oct 10];7(2):479-515. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
- Ordorika I. Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior [Internet]. 2020 [citado 2022 Oct 09]; 49(194):1-8. Disponible en: https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
- Canaza-Choque FA. (2020). Ensino superior na quarentena global: interrupções e transições. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Internet]. 2020 [citado 2022 Oct 11];14(2):e1315. Disponible en: https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1315
- Cyrulies E, Schamne M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos: Una capacitación docente vinculante. Páginas de Educación [Internet]. 2020 [citado 2022 Oct 10];14(1):1-25. Disponible en: https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2293
- Botella Nicolás AM, Ramos Ramos P. Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos [Internet]. 2019 [citado 2022 Oct 09]; 41(163):127-41. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100127&lng=es&tlng=es
- Benavides León CA, López Rodríguez NM. Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. Educación y Educadores [Internet]. 2020 [citado 2022 Oct 08];23(1):71-88. Disponible en: https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.4
- Varela de Moya HS, García González MC, Correa Simón Y. (2021). Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de las ciencias naturales. Humanidades Médicas [Internet]. 2021 [citado 2022 Oct 08];21(2):573-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200573
- Aldana Y. INTEGRACIÓN LINGÜÍSTICA EN LA ENSEÑANZA DEL INGLÉS EN COLOMBIA MEDIANTE EL APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades [Internet]. 2018 [citado 2022 Oct 12];(5):133-45. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222018000100133&lng=es&tlng=es
- González-Fernández MO, Becerra Vázquez L. Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ [revista en la Internet]. 2021[citado 2022 Oct 13];11(22):e021. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000100121&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature:
