Effectiveness of an empathic communication program in medical students to improve the doctor-patient relationship

Authors

Keywords:

empathic communication; soft skills; medical education; medical humanism; doctor-patient relationship

Abstract

Introduction: Empathic communication is an essential skill in medical practice, linked to the quality of care and patient satisfaction. However, in traditional medical training, the teaching of communication skills often takes a backseat to a technical approach.

Objective: To evaluate the effectiveness of an empathic communication educational program for medical students in strengthening the quality of the physician-patient relationship.

Methods: A quasi-experimental study was conducted with a sample of 80 fourth-year medical students. An eight-week training program focused on communicative empathy was implemented, utilizing clinical simulations, reflective tutoring, and formative feedback. Empathy levels and perceived communicative quality were measured using the Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE) and a Likert-type simulated patient satisfaction scale. Data were analyzed using paired t-tests and Pearson's test.

Results: Empathy levels increased significantly after the intervention (pretest mean 98.4; posttest mean 115.2; t = 8.23; p < 0.001). A strong positive correlation was observed between the increase in empathy and the perceived improvement in doctor-patient communication (r = 0.76; p < 0.001).

Conclusions: The empathic communication program was effective in strengthening relational skills in medical students. By improving medical empathy, the quality of communication and the students' perception of their communication skills improved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Urbano Solis Cartas, Universidad Nacional de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.

MSc. Especialista de 1er Grado en Medicina General Integral y Reumatología.

Jorge Luis Sagué Larrea, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Johannes Alejandro Hernández Amaguaya, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente UNACH

Gricelda Emperatriz Valencia Olalla, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Docente ESPOCH

Silvia Johana Calvopiña Bejarano, Empresa Capacitación Internacional ECI Sc.

Gerente Empresa de Capacitación ECI Sc.

References

1.- Sarmiento Rodicio Y, Sanchez Lopez M, Garcia Cespedes ME, Diaz Diaz AA. La comunicación desde la medicina general integral basada en la relación médico-paciente. Rev. Cub. Tecnol. Salud [Internet]. 2021 [acceso: 02/10/2025];12(1):106-15. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2182

2.- Erazo-Coronado AM, Arroyave Cabrera JA, Garcés Prettel ME. Calidez en la relación médico-paciente: análisis del efecto de la empatía como variable mediadora en la intención de adherencia al tratamiento del paciente. Palabra Clave [Internet]. 2024 [acceso: 05/10/2025];27(3):e2736. Disponible en: https://doi.org/10.5294/pacla.2024.27.3.6

3.- Marcos JF, Cerdio D, Campo E, Gutiérrez RE, Castro LA, Cedillo AC. Relación médico-paciente e inteligencia emocional, un reto en la educación médica. Medicina y ética [Internet]. 2021 [acceso 09/10/2025];32(3):635-64. Disponible en: https://doi.org/10.36105/mye.2021v32n3.01

4.- Arshad M, Sriram S, Khan S, Gollapalli PK, Albadrani M. Papel mediador de la empatía del médico entre la comunicación del médico y la satisfacción del paciente. Revista de Medicina Familiar y Atención Primaria [Internet]. 2024 [acceso 04/10/2025]; 13(4):1530-4, abril de 2024. DOI: 10.4103/jfmpc.jfmpc_1615_23

5.- Han Z, Barton KC, Ho LC. Aplicación de la medicina narrativa para preparar profesionales sanitarios empáticos en la formación universitaria de farmacia en Singapur: un estudio de métodos mixtos. BMC Med Educ [Internet]. 2024 [acceso 06/10/2025];24(292): [Aprox 11p]. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05254-z

6.- Hojat M, DeSantis J, Shannon SC, Mortensen LH, Speicher MR, Bragan L, et al. The Jefferson Scale of Empathy: a nationwide study of measurement properties, underlying components, latent variable structure, and national norms in medical students. Adv Health Sci Educ Theory Pract. [Internet]. 2018 [acceso 07/10/2025];23(5):899-920. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s10459-018-9839-9

7.- Montales T. Escala de empatía de Jefferson. Carepatron [Internet]. 2025 [acceso 03/10/2025]. Disponible en: https://www.carepatron.com/templates/jefferson-scale-of-empathy/#app-chapter-one

8.- Cela Blanco L. Validación de una escala de satisfacción para simulación clínica en castellano a través de una encuesta sobre el alumnado de pregrado de Ciencias de la Salud: “Simulation-Based Learning Evaluation Scale (SBLES)” [Internet]. 2025. [Tesis de Grado]. España, Castelló, Universitat Jaume I. [acceso 03/10/2025]. Disponible en: https://repositori.uji.es/server/api/core/bitstreams/f87d5866-b048-4337-839d-9127361305fa/content

9.- Stepien KA, Baernstein A. Educando para la empatía. J GEN INTERN MED [Internet]. 2006 [acceso 07/10/2025];21(5):524–30. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2006.00443.x

10.- Hojat M. Empatía en la educación de las profesiones de la salud y la atención al paciente. Springer. España. 2016. P23-46. Disponible en: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-27625-0

11.- Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, Mangione S, Veloksi JJ, Magee M. Escala de Empatía Médica de Jefferson: datos psicométricos adicionales y diferencias por género y especialidad a nivel de ítem. Medicina académica [Internet]. 2002 [acceso 08/10/2025];77(10):S58-S60. Disponible en: https://journals.lww.com/academicmedicine/fulltext/2002/10001/The_jefferson_scale_of_physician_empathy__furTher.19.aspx

12.- Riess H. El impacto de la empatía clínica en pacientes y profesionales clínicos: Comprensión de los efectos secundarios de la empatía. AJOB Neuroscience [Internet]. 2015 [acceso 05/10/2025];6(3):51–3. Disponible en: https://doi.org/10.1080/21507740.2015.1052591

13.- Lee M, Ihm J. Empatía y actitud hacia el aprendizaje de habilidades comunicativas como predictor de la actitud centrada en el paciente: un estudio transversal de estudiantes de odontología en Corea. BMC Med Educ [Internet]. 2021 [acceso 07/10/2025];21(3):225. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12909-021-02674-z

14.- Lee PT, Loh J, Sng G, Tung J, Yeo KK. Empathy and burnout: a study on residents from a Singapore institution. Singapore Med J. [Internet]. 2018 [acceso 04/10/2025];59(1):50-4. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5778260/

15.- Canale S, Luis D, Maio V, Wang X, Rossi G, Hojat M, et al. La relación entre la empatía del médico y las complicaciones de la enfermedad: Un estudio empírico de médicos de atención primaria y sus pacientes diabéticos en Parma, Italia. Medicina Académica [Internet]. 2012 [acceso 05/10/2025]; 87(9):1243-9. DOI: 10.1097/ACM.0b013e3182628fbf

Published

2025-12-22

How to Cite

1.
Solis Cartas U, Sagué Larrea JL, Hernández Amaguaya JA, Valencia Olalla GE, Calvopiña Bejarano SJ. Effectiveness of an empathic communication program in medical students to improve the doctor-patient relationship. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2025 Dec. 22 [cited 2025 Dec. 24];28. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1479

Issue

Section

Original research article