The teacher visits pass as a tool in the training process for undergraduate doctors
Keywords:
visitor's pass, teacher visit pass, assistance visit pass, educational teaching process, education at workAbstract
The teacher visit pass is the tool closest to the reality that medical students have to integrate the knowledge acquired in the classroom in front of the real situation of a hospitalized patient or in other hospital services. It is the most important space of undergraduate medical training in the clinical area and is considered the vital space for the consolidation of knowledge and the acquisition of expertise in the recognition of signs and symptoms, its clinical interpretation and the elaboration of a diagnosis with the consequent administration of a possible medical treatment.
Keywords: visitor's pass; teacher visit pass; assistance visit pass; educational teaching process; education at work.
Downloads
References
Gómez Zayas O, Segredo Pérez AM, Hernández García L. Evaluación de habilidades clínicas en estudiantes del Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educ Med Super [revista en internet]. 2011 [citado 2018 Mar 20];25(4):486-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000400009&lng=es
Aguirre Fernández RE, Serra Valdés MÁ, Chiliquinga Villacís SI, Agudo Gonzabay BM, Arciniega Jacome LA. Visión integradora del pase de visita médico asistencial y docente en hospitales universitarios de Ecuador. Rev haban cienc méd [revista en internet]. 2016 [citado 2018 Mar 23];15(6):992-1004. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2016000600014&lng=es
Solis Cartas U, Valdés González J, Calvopina Bejarano S, Martinez Larrarte JP, Flor Mora OP, Menes Camejo I. El método clínico como pilar fundamental en la enseñanza médica. Rev Cubana de Reumatol [revista en internet]. 2018 [citado 2018 Mar 22];20(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/579
Rodríguez Fernández Z, Rizo Rodríguez R, Mirabal Fariñas A, Nazario Dolz AM, García Céspedes ME. Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. MEDISAN [revista en internet]. 2017 [citado 2018 Mar 22];21(7):913-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000700017&lng=es
Rodríguez Fernandez Z, Rizo Rodríguez RR, Mirabal Fariñas A. The diagnosis discussion as an activity of education at work in higher medical education. Educ Med Super [revista en internet]. 2017[citado 2018 Mar 25];31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200023&lng=es
Serrano Gámez N, Bermúdez Garcell A, Solis Cartas U, Teruel Ginés R, Leyva Montero Md, Bermúdez Serrano A. Utilidad de la discusión de casos clínicos en la enseñanza de pregrado de los estudiantes de medicina. Rev Cubana de Reumatolo [revista en internet]. 2017 [citado 2018 Mar 21];19(3 Supp. 1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/597
Alfonso de León José Alberto, Pérez Cruz Maricela, Mondéjar Rodríguez Juan Jesús, Fierro Chong Bárbara Maricely, Hernández Guerra José Ernesto. Meeting at discharge or discharging session: modality of education at work. Rev.Med.Electrón. [revista en internet]. 2016 [citado 2018 Mar 25];38(3):478-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242016000300020&lng=es
Bascó Fuentes EL, Barbón Pérez OG, Solís Carta U, Poalasín Narváez LA, Pailiacho Yucta H. Diagnóstico de la actividad científica estudiantil en la carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Chimborazo. Educación Médica. 2017;18(3):154-59.
Roca Goderich Reinaldo, Rizo Rodríguez Raúl, de Dios Lorente José Arturo. Metodología para el desarrollo del pase de visita docente asistencial. MEDISAN [revista en internet]. 2011 [citado 2018 Mar 25];15(12):1810-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192011001200017&lng=es
Vidal Ledo M, Fernández Sacasas JA. La enseñanza de la clínica. Reflexiones sobre el tema. Educ Med Super [revista en internet]. 2005 [citado 20 Sep 2017];19(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412005000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Corona Martínez LA. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de medicina. MediSur [revista en internet]. 2009 [citado 22 Sep 2017];7(6):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/653
Novoa López MA, Conde Fernández MB, Guardiola Brizuela MR, Hernández Díaz MI, Navia Reyes I. Reflexiones acerca de la Discusión Diagnóstica en el aprendizaje de la Medicina.. Gaceta Médica Espirituana [Internet]. 2017 [citado 2018 Mar 25];9(3):[aprox 6 p.]. Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/818
Serra Valdés MA, Viera García M. Consideraciones sobre la enseñanza de la Semiología, la Propedéutica y el proceso diagnóstico en la práctica clínica. Educación Médica Superior . [Internet]. 2014 [citado 2018 Mar 10];28(1):[aprox 10 p.]. Disponible en:. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100017
Espinosa Brito A. "Ética en el pase de visita hospitalario." Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2006 [citado 2018 Abr 22];32(4):[aprox 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000400008
Díaz Quiñones J, Valdés Gómez M, Boullosa Torrecilla A. El trabajo interdisciplinario en la carrera de medicina: consideraciones teóricas y metodológicas. Medisur [Internet]. 2016 [citado 2018 Mar 09];14(2):[aprox 8 p.]. Disponible en:. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000200016
Vidal Ledo M, Lemus ER. Docencia de pregrado en Atención Primaria de Salud. Educación Médica Superior. [Internet]. 2012 [citado 2018 Abr 15];26(2):[aprox 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412012000200016&script=sci_arttext&tlng=pt
Cruz Redames B, Salas Perea RS. El reto por la calidad y la pertinencia: la evaluación desde una visión cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 1999 [citado 2018 May 19];13(1):[aprox 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411999000100011
Rodríguez Álvarez A. "El pase de visita docente asistencial." Medimay [Internet]. 2000 [citado 2018 Abr 15];6(2):[aprox 5 p.]. Disponible en: http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/46/html
Breijo Madera H, Crespo Fernández D, Torres Ruiz JB, Arencibia ME, Concepción Alfonso MI. Pase de visita en la comunidad. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2010 [citado 2018 Abr 15];14(1):[aprox 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1561-31942010000100014
Laucirica Hernández C. El pase de visita: consideraciones sobre su importancia en las asignaturas de Propedéutica Clínica y Medicina Interna." Revista Médica Electrónica (2012[Internet]. 2012 [citado 2018 Abr 15];34(3):[aprox 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242012000300013
Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. Fundamentos teóricos para la modelación del pase de visita como actividad docente-asistencial (I). Medisur [Internet]. 2013 [citado 2018 Abr 15];11(4):[aprox 11 p.]. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2013/msu134f.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature:
