Teaching of Yoga as a technique to reduce stress levels in undergraduate students of the Faculty of Public Health

Authors

  • Eileen Rosa Escobar Zurita Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Silvia Patricia Herrera Cisneros Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Iván Ernesto Obregón Veloz Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Keywords:

learning, quality of live, teaching, stress, yoga

Abstract

To pursue a university career involves a series of physical and mental efforts for students of this educational level. The partial and semester evaluation activities mean that students are subject to stress levels that in many cases exceed the adaptive capacities of individuals, thus generating clinical manifestations that diminish their intellectual capacity and therefore their academic performance. From this concept derives the importance of minimizing the levels of stress in university students to maintain the correct biopsychosocial balance. Yoga is a thousand-year-old relaxation technique that has been used with good results to minimize levels of stress in different population groups; Its teaching and implementation in university students is a viable alternative that can represent short-term stress reduction and maximize the academic performance of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eileen Rosa Escobar Zurita, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Mg. Docencia Universitaria y Administración Educativa. Lic. En Fisioterapia y administración en servicios de la salud.

Silvia Patricia Herrera Cisneros, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Mg. En Gerencia para el Desarrollo social. Doctora en Nutrición y Dietética.

Iván Ernesto Obregón Veloz, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Mg. En Dirección de Empresas. Ing. De Empresas

References

Martínez Almodóvar MB, López Triana AE, Díaz Montesinos A, Teseiro Plá MM. Violencia intrafamiliar y trastornos psicológicos en niños y adolescentes del área de salud de Versalles, Matanzas. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2015[citado 2018 Dic 03];37(3): 237-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242015000300006&lng=es

Rodríguez Reyes MC, Llapur Milián R, González Sánchez R. Psychological risk factors found in adolescents with essential hypertension. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2015[citado 2018 Dic 04];87(2):175-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312015000200005&lng=es

Caputto I, Cordero S, Keegan E, Arana F. Perfeccionismo y esquemas desadaptativos tempranos: un estudio con estudiantes universitarios. Ciencias Psicológicas. 2015;9(2), 245-57.

Sánchez JC, Echeverri LF, Londoño MJ, Ochoa SA, Quiroz AF, Romero CR, et al. Effects of a Humor Therapy Program on Stress Levels in Pediatric Inpatients. Hosp Pediatr; 2017;7(1): 46-53.

Ríos Bustos ME, Torres Vaca M. Actividad física y adaptación escolar en estudiantes de medicina en un campus de la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigación educ. médica [Internet]. 2017 [citado 2018 Dic 05];6(21):16-24. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572017000100016&lng=es

Jindani F, Khalsa GF. A Yoga Intervention Program for Patients Suffering from Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder: A Qualitative Descriptive Study. J Altern Complement Med; 2015;21(7):401-8.

Freitas AR, Carneseca EC, Paiva CE, Paiva BSR. Impacto de un programa de actividad física sobre la ansiedad, la depresión, el estrés ocupacional y el síndrome del agotamiento en el trabajo de los profesionales de enfermería. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 2014;22(2):332-6.

Obando MIA, Calero MS, Carpio OP, Fernández LA. Efecto de las actividades físicas en la disminución del estrés laboral. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2017 [citado 2018 Dic 05];33(3). Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=79152

Guerra SJR, Gutiérrez CM, Zavala PM, Singre ÁJ, Goosdenovich CD, Romero FE

Relationship between anxiety and physical exercise Rev Cubana Invest Bioméd [Internet]. 2017[citado 2018 Dic 05];36(2):169-77. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=79027

Ciosek Z, Rusnarczyk D, Szylinska A, Kot K, Mosiejczuk H, Rotter I. Is training yoga regulary can have an effective impact on dealing with stress? Pomeranian J Life Sci; 2015;61(4):454-9.

Gothe NP, Keswani RK, McAuley E. Yoga practice improves executive function by attenuating stress levels. Biol Psychol. 2016;121(Pt A):109-16.

Márquez Ibarra L, Madueño Serrano ML. Propiedades psicométricas de un instrumento para apoyar el proceso de evaluación del docente universitario. Revista electrónica de investigación educativa [Internet]. 2016 [citado 2018 Dic 05];18(2):53-61. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000200004&lng=es&tlng=es

Donoso S. Nuevo rol del docente, nuevos desafíos a la docencia. Calidad en la Educación. 2018,3(15):1-11.

Sarudiansky M, Saizar M. El yoga como terapia complementaria en pacientes con estrés en Buenos Aires (Argentina). Mitológicas [Internet]. 2007 [citado 2018 Dic 1];XXII:69-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14602206

Pascoe MC, Thompson DR, Ski CF. Yoga, mindfulness-based stress reduction and stress-related physiological measures: A meta-analysis. Psychoneuroendocrinology. 2017;86:152-168.

Reimers AK, Knapp G, Reimers C. Effects of Exercise on the Resting Heart Rate: A Systematic Review and Meta-Analysis of Interventional Studies. J. Clin. Med. 2018;7(2):503.

Oblitas-Guadalupe LA, Turbay-Miranda R, Soto-Prada KJ, Crissien-Borrero T, Cortes-Peña OF, Puello-Scarpati M, et al. Incidencia de Mindfulness y Qi Gong sobre el Estado de Salud, Bienestar Psicológico, Satisfacción Vital y Estrés Laboral. Rev Colombiana de Psicología, 26(1):99-113.

I-Hua Ch, Wen-Lan W, I-Mei L, Yu-Kai Ch, Yuh-Jen L, Pin-Chen Y. Effects of Yoga on Heart Rate Variability and Depressive Symptoms in Women: A Randomized Controlled Trial. J Altern Complement Med; 2017;23(4):310-6.

Li AW, Goldsmith CA. The effects of yoga on anxiety and stress. Altern Med Rev. 2012 Mar;17(1):21-35.

Published

2019-07-12

How to Cite

1.
Escobar Zurita ER, Herrera Cisneros SP, Obregón Veloz IE. Teaching of Yoga as a technique to reduce stress levels in undergraduate students of the Faculty of Public Health. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2019 Jul. 12 [cited 2025 Feb. 20];21(2):e84. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/685

Issue

Section

Educational article

Most read articles by the same author(s)