Educational transformations in Higher Education secondary to COVID-19; teacher's role

Authors

  • Urbano Solis Cartas Universidad Nacional de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Mariana Jesús Guallo Paca Escuela Superior Politécnica de Chimborazo https://orcid.org/0000-0002-5563-4903
  • Ketty Lemus Herrera Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas Dr. Enrique Cabrera Hospital General Docente Enrique Cabrera
  • Iván Mesías Hidalgo Cajo Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Jose Oswaldo Clavipoña Moncayo Unidad Educativa NAPO https://orcid.org/0000-0001-9044-7700

Keywords:

COVID-19, teacher, Higher education, virtual environments

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic generated transformations in the educational sphere; especially in higher education. The virtual class system was established for which university teachers had to go through an intensive process that allowed them to face the challenge of virtual education and continue with the teaching-learning process in Ecuador. Objective: to determine the opinion of university students and teachers in relation to the importance of teacher preparation as a basis for educational transformations in Higher Education. Methods: a basic, descriptive research was carried out, which included 108 university professors and 487 university students belonging to the medicine and nutrition careers of the Faculty of Public Health of the Polytechnic School of Chimborazo. Results: The main results include that 80.56% of the teachers had not received previous training and 73.15% had no previous experience in the use of virtual environments. 84.27% of students believe that teacher preparation influences the quality of virtual teaching activities and 57.02% considered that there is a need to improve mastery of virtual environments. Conclusions: The preparation of teachers in the management of virtual environments constitutes a fundamental element to achieve the success of virtual education; it´s considered necessary to maintain a training program that allows consolidating knowledge and acquiring new skills and abilities in pursuit of quality online education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Urbano Solis Cartas, Universidad Nacional de Chimborazo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y Reumatología

Mariana Jesús Guallo Paca, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Doctora en Nutrición y Dietética. Magister en Nutrición Clínica. Docente Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Riobamba, Chimborazo, Ecuador.

Ketty Lemus Herrera, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Ciencias Médicas Dr. Enrique Cabrera Hospital General Docente Enrique Cabrera

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral Especialista de Primer y Segundo Grado en Psiquiatría

Iván Mesías Hidalgo Cajo, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Ingeniero en informática

Jose Oswaldo Clavipoña Moncayo, Unidad Educativa NAPO

Psicólogo Educativo. Orientador vocacional

References

- Solis Cartas U, Martinez Larrarte JP. Therapeutic options to cytokine release syndrome in patients with COVID-19. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 19];49(3):e783. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000300022&lng=es&tlng=en

- Gómez Conde SY, Chia Proenza D, del Toro Ravelo LM. Guidance’s for patients COVID-19 outbreak review. Proposal for Cubans pediatrics patients and families. Revista Cubana de Reumatología [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 16];22(2):e831. Epub 01 de agosto de 2020. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962020000200011&lng=es&tlng=en

- Chia Proenza D, Gómez Conde SY, del Toro Ravelo LM. Acercamiento a la COVID-19 desde una perspectiva pediátrica. Revista Cubana de Reumatología [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 17]; 22(2): e830. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962020000200015&lng=es&tlng=pt

- Solis Cartas U. Coronavirus y enfermedades reumáticas, suposiciones, mitos y realidades. Revista Cubana de Reumatología [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 18];22(2):e791. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962020000200001&lng=es&tlng=es

- Solis Cartas U, Valdés González J, Hernandez Perdomo W, Garófalo Espinel A, Rodríguez Moldón Y, Gafas González C. Rol de las manifestaciones reumáticas y dermatológicas en el diagnóstico de COVID-19 en pacientes paucisintomáticos. Revista De Investigación Talentos [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 15];7(2):74-83. Disponible en: https://doi.org/10.33789/talentos.7.2.137

- Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Alvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Distance medical education in the times of COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 17];34(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200025&lng=es&tlng=en

- Fontana Hernández A, Herrera Sibaja S, Leiva Durán B, Montero Cascante J. El Proyecto UNA Educación de Calidad en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Educare [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 19];24(Suppl. 1):44-6. Disponible en: https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-s.12

- Díaz Quiñones JA, Valdés Gómez ML. COVID 19 pandemic and its implications in the conception, design and didactic implementation of Cuban higher medical education. MediSur; 18(3):496-506. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300496&lng=es&tlng=en

- Ramos Robledo A, Ambrosio Borroto R. Update on Cuban medical education in the face of COVID-19. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 16];39(3):e849. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002020000300026&lng=es&tlng=en

- Castellano Gil JM, Coronel Brito PA, Quintero G. La mirada de los estudiantes de la universidad nacional de educación en Ecuador sobre la educación en tiempos de Covid-19. Conrado [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 15];16(76):325-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&

pid=S1990-86442020000500325&lng=es&tlng=pt

- Lizaraso Caparó F, Jorquiera T. Love (to medical education) in the time of COVID-19. Horizonte Médico (Lima) [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 17];20(2):e1205. Disponible en: https://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n2.01

- Lagos Reinoso GG, Garcés Suárez EF. Aplicación del U-Learning en la educación superior del Ecuador frente al COVID-19. INNOVA Research Journal [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 16];5(3.2):19-32. Disponible en: https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1600

- Tisi Lanchares JP. La simulación clínica posterior a la pandemia COVID-19. Odovtos International Journal of Dental Sciences [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 19];22(3):16-8. Recuperado en https://dx.doi.org/10.15517/ijds.2020.42166

- Iglesias León M, Mur Villar N, Cortés Cortés M, Díaz Quiñones JA, San Juan Bosch MA. Doctoral training at the University of Medical Sciences of Cienfuegos using distance learning methods, in the days of COVID-19. MediSur [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 14];18(3):404-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300404&lng=es&tlng=en

- San Juan Bosch MA, García Núñez RD, Mur Villar N, Falcón Hernández A, Díaz Brito A. Experiencias y alternativas académicas de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos durante la COVID-19. MediSur [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 17];18(3):410-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300410&lng=es&tlng=pt

- Renzo Aquino-Canchari C, Medina Quispe CI. COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 14];39(2):e758. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002020000200010&lng=es&tlng=es

- Ordorika I. Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 16];49(194):1-8. Disponible en: https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

- Herrera Añazco P, Toro Huamanchumo C. Educación médica durante la pandemia del COVID -19: iniciativas mundiales para el pregrado, internado y el residentado médico. Acta Médica Peruana [Internet]. 2020 [citado 2021 Abr 18];37(2):169-75. Disponible en: https://dx.doi.org/10.35663/amp.2020.372.999

Published

2021-07-18

How to Cite

1.
Solis Cartas U, Guallo Paca MJ, Lemus Herrera K, Hidalgo Cajo IM, Clavipoña Moncayo JO. Educational transformations in Higher Education secondary to COVID-19; teacher’s role. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2021 Jul. 18 [cited 2025 Mar. 9];23(1 Suppl 1):e213. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/923