Rol de la atención psicopedagógica en el sistema educativo
Abstract
La educación es un proceso complejo en cualquiera de los niveles educativos. Los educandos pueden sentir distintas sensaciones como miedo, inseguridad, alegría, temor y ansiedad que condicionan la actitud y predisposición al régimen educativo. La adaptación al proceso se hace diferente en cada estudiante y depende de la capacidad propia de vencer, controlar o modificar los sentimientos que se generan. En ocasiones se hace necesario la orientación profesional, como alternativa orientadora, para lograr una mejor adaptación de los estudiantes al medio que los rodea y que no se afecte su rendimiento académico ni su comportamiento social. La atención psicopedagógica es considerada una herramienta metodológica de apoyo al sistema educativo, cuya importancia no es dimensionada correctamente en muchas ocasiones.
Downloads
References
- Vargas-Murillo G. Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín. [Internet]. 2020[citado 2022 Oct 02];61(1):114-29. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010&lng=es
- Ahumada-Tello E, Ravina-Ripoll R, López-Regalado ME. Responsabilidad Social Universitaria. Desarrollo de competitividad organizacional desde el proceso educativo. Actualidades Investigativas en Educación [Internet]. 2018 [citado 2022 Oct 02];18(3):359-89. Disponible en: https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i3.34213
- Espitia Carrascal RE, Montes Rotela M. Influencia de la familia en el proceso educativo de los menores del barrio Costa Azul de Sincelejo (Colombia). Investig. desarro. [Internet]. 2019 [citado 2022 Oct 03];17(1):84-105. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612009000100004&lng=en
- Laudadío J, Mazzitelli C. Adaptación y validación del Cuestionario de Relación Docente en el Nivel Superior. Interdisciplinaria [Internet]. 2019 [citado 2022 Oct 02];35(1):153-70. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272018000100008&lng=es&tlng=
- Palma Luengo M, Ossa Cornejo C, Ahumada Gutiérrez H, Moreno Osorio L, Miranda Jaña Ch. (2021). Adaptación y validación del test Tareas de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios. Revista de estudios y experiencias en educación [Internet] 2022 [citado 2022 Oct 02];20(42):199-212. Disponible en: https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212042palma12
- Álvarez Cobas D, Cala Peguero TY, Ordaz Hernández M. (2022). Herramientas de orientación psicopedagógica para la atención a atletas ante la contingencia de la COVID-19. Revista Cubana de Educación Superior [Internet] 2022 [citado 2022 Oct 02];41(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142022000200010&script=sci_arttext&tlng=en
- Valladares, A. L. R., Urdanivia, Y. D., Zerquera, L. D. C. T., & Egües, M. A. P. (2020). El proceso de intervención psicopedagógica en el ámbito educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas [Internet] 2020 [citado 2022 Oct 01];3(2):45-51. Disponible en: http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/264
- de la Oliva D, Tobón S, Pérez Sánchez A, Romero J, Escamilla Posadas KM. Evaluación del modelo educativo constructivista de orientación educativa e intervención psicopedagógica desde el enfoque socioformativo. Educar [Internet] 2019 [citado 2022 Oct 03];55(2):561-576. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/359310
- Camacho Conde JA, Filgueira Álvarez D. Programa de Intervención Psicopedagógica de Alumnos con Dislexia. REIDOCREA [Internet] 2019 [citado 2022 Oct 01];8(3):250-66. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/57766
- Moyetta L, Jakob I. La intervención psicopedagógica en la escuela. Aportes para pensar la
inclusión educativa de niños y adolescentes. 2019. Disponible en: http://rid.unrn.edu.ar:8080/bitstream/20.500.12049/2482/1/Ensayos_cr%C3%ADticos_Psicopedagog%C3%ADa_Latinoamerica_Mayo_2019.pdf#page=188
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature: