La enseñanza del idioma inglés con propósitos específicos en estudiantes universitarios
Keywords:
educación superior, enseñanza aprendizaje, inglés con propósitos específicos, metodologías de aprendizajeAbstract
El panorama profesional mundial se encuentra en constante movimiento y cambio; los profesionales se enfrentar a retos de comunicación, preparación e intercambio cada vez mayores, los cuales demandan una alta preparación personal en distintos elementos cruciales. Quizás uno de los más significativos es la preparación en el idioma inglés, el cual constituye la principal forma de comunicación a nivel mundial. El objetivo de esta investigación es describir los elementos relacionados con la enseñanza del idioma inglés con propósitos específicos incluyendo sus elementos metodológicos. Para esto se realiza una investigación básica y descriptiva que ofrece como principales resultados la exposición de las necesidades y ventajas que aporta el dominio del idioma inglés con propósitos tanto desde el punto de vista profesional como personal. Se abordan los elementos metodológicos que garantizan la adecuada implementación de la enseñanza del idioma inglés en el contexto de la educación superior ecuatoriana. Se concluye que la enseñanza del idioma inglés con propósitos específicos resulta fundamental para el crecimiento personal y profesional. Múltiples son las herramientas y estrategias que pueden utilizarse en este sentido. El dominio del idioma inglés aporta ventajas sustanciales a los profesionales ecuatorianos que se extienden tanto al ámbito profesional como personal.
Downloads
References
Gómez LF, Valdés MG. La Evaluación del Desempeño Docente en la Educación Superior. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2019 [citado 03/01/2024]; 7(2):479-515. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
Díaz Vera JP, Ruiz Ramírez AK, Egüez Cevallos C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL [Internet]. 2021 [citado 03/01/2024];8(2):113-34. Disponible en: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
- Martínez Pérez MG. Herramientas digitales para la enseñanza del idioma inglés. PREPA3 [Internet]. 2020 [citado 13/01/2024];7(14):28-32. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/6112
- Fernández Lorenzo A, Armijos Robles L, Cárdenas Coral F, Calero Morales S, Parra Cárdenas H, Galarza Torres S. Elementos clave para perfeccionar la enseñanza del inglés en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 11/01/2024];32(1), 94-105. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412018000100010&script=sci_arttext&tlng=en
- Quintero Trujillo B, Bernal Díaz PS, Veitia Mora M. La afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2021 [citado 15/01/2024]; 40(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142021000100015&script=sci_arttext&tlng=pt
- Andrade Molina C, Barba Ayala J, Bastidas Amador G. Influencia de la música en inglés en la enseñanza de un segundo idioma en la Universidad Técnica del Norte. Conrado [Internet]. 2018 [citado 10/01/2024];14(61):40-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000100006&script=sci_arttext
- Solis Cartas U, Valdés González JL, Calvopina Bejarano S, Larrarte JPM, Flor Mora OP, Menes Camejo I. El método clínico como pilar fundamental en la enseñanza médica. Revista Cubana de Reumatología [Internet]. 2018 [citado 10/01/2024];20(1): 1-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1817-59962018000100013&script=sci_arttext&tlng=pt
- Pashanasi Amasifuen B, Gárate Ríos J, Palomino Alvarado GP. Desempeño laboral en instituciones de educación superior: una revisión Latinoamericana de literatura. Comuni@cción [Internet]. 2021 [citado 12/01/2024];12(3):163-74. Disponible en: https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.537
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature: