La disciplina y el aprendizaje como valores en la actividad docente
Keywords:
valores sociales, disciplina, aprendizajeAbstract
Se hace una revisión bibliográfica de los valores como formaciones sicológicas de la personalidad, como reguladores de la actuación de los alumnos. Se refleja el valor fundamental que juega la familia y el profesor en el aula, determinante en la conducta ética del alumno en el aula y por supuesto en el comportamiento durante su vida porque marcará pautas en su futuro. El proceso de formación y asimilación de los valores es un trabajo educativo; la disciplina y aprendizaje constituye un elemento principal para elevar la calidad Educacional y es importante establecer la comunicación y compresión entre el maestro y el alumno.
Downloads
References
Molina A, Silva F, Cabeza C. Concepciones teóricas y Metodológicas para la implementación de un modelo Pedagógico para la formación de Valores en estudiantes Universitarios. Estudios Pedagógicos. 2005;31(1):79-95.
Lic. Alain Agramonte del Sol, Lic. Raquel Melón Rduez, Lic. Ángel Peña Fdez. Propuesta de Guía Metodológica para la formación de Valores en los estudiantes de Enfermería. Rev. Cub. Enfermería. 2005;21(2): 1561-2961
Buyardon Mendoza A. Reflexiones epistemológicas acerca de la educación en valores humano Rev. Hum Med. 2009; 8(2 y 3).
MsC Mtez Mtez Elisa. Formación de Valores en el personal de la Salud. Rev Cub Med Mil. 2001;(30)3:190-201.
Mugarra Romero CG, Pérez Rodríguez H, Buyardon Mendoza A. Consideraciones sobre la educación en valores a través de los medios enseñanza- aprendizaje. Revista Humanidades Médicas [Internet] 2011. [citado 20 de enero de 2015];11(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202011000300009&script=sci_arttext
Monte de Oca Recio N, Machado Ramírez F. Estrategias docentes y métodos de enseñanza en la educación superior. Revista humanidades Médicas. 2011;11(3):475-88.
Casa Rodríguez M. Lo intuitivo como aprendizaje para el desarrollo de la actividad creadora en los estudiantes. Revista de Humanidades Médicas. 2013;13(1):22-37.
García Batista G. Porque la Formación de Valores es también un Problema Pedagógico. Compendio de Pedagogía. La Habana: Ed. Ciencias Médicas; 2006: p. 203.
Pérez Arisa K, Hernández Sánchez E. Aprendizaje y compresión una mirada desde las humanidades. Revista Humanidades Médicas. 2014;14(3):699-709.
Flores Rodríguez j, flores Albor M. Precisiones teórico- metodológicas para la compresión de la ética y la bioética médica 2014;14(2):366-86.
Laud Pérez R, Paredes Pérez C, Merino Cayado R, Díaz Almaguer M. Banco de valores éticos- Morales e ideo- político en el contexto de la asignatura Ag. Biológicos de la carrera de Medicina. 2007;(32)3: 28-33.
Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. Aspectos didácticos acerca de la habilidades como contenido del aprendizaje. Medisur. 2009;7(3): 38-43.
Rojas Izquierdo M. Glez Barriero M. Glez Acosta M. Núñez Herrera M. La Educación en valores en el contexto de la formación profesional de enfermería. Educ. Med. Sup. V24 No2 C Hab. Abr-jun 2010- Versión ISSN 0864-2141
Cañizares Luna Or, Sarasa Muñoz C N. Reflexiones acerca de la didáctica de los valores éticos -morales en la carrera de Medicina Educ, Med. Sup. 2013;(27)4:385-391.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature: