Post-Quincke stays, new possibility of training, learning, production and exchange of scientific knowledge

Authors

  • Christian Meijides-Mejías Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0002-1272-137X
  • Alejandro Ramos Robledo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0003-2239-6520
  • Eneida Barrios Lamoth Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0002-2774-9930
  • Luis Manuel Leyva-Hernández Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Salvador Allende. Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). la Habana https://orcid.org/0000-0003-2241-0134
  • David Gómez Pérez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0003-0051-2949
  • Kiria Hernández Ferreras Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. La Habana https://orcid.org/0000-0003-4422-4156
  • José Pedro Martínez Larrarte Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0003-1380-2646
  • Alberto Juan Dorta Contreras Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Laboratorio Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana https://orcid.org/0000-0002-8818-4697

Keywords:

students, young people, talent, scientific production, formation, research

Abstract

Introduction: As a result of the Quincke Research Scholarship, are search group with young medical students and recent graduated physicians interested to continue their search eve loping in LABCEL was integrated.

Objective: To describe the growth of this group from 2012to 2020 in the post Quincke stay integrated by 8 assistant students and 8 students don’t belong to LABCEL but integrated as associated students.

Results: From the metric point of view the mean articles made by the assistant students was 28,23 and from the associated one, 57,5. Nevertheless the mean of h index from the assistant students was 4,12 in comparison with the associated students that was 3,75. The average of years pent for the assistant students was 5 years and for the associated was 3,75. Both groups were working together in courses and congress in Cuba and abroad.

Conclusions: The post Quincke stay was demonstrated to be a new possibility for formation, talent capture, learning. Scientific production and exchange of scientific knowedges in a new pedagogic way to make science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christian Meijides-Mejías, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Estudiante de Medicina 5to año

Alejandro Ramos Robledo, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Estudiante interno vertical de Endocrinología

Eneida Barrios Lamoth, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Médico especialista de primer grado en Inmunología. Profesora asistente y aspirante a investigador

Luis Manuel Leyva-Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Salvador Allende. Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). la Habana

Estudiante de Medicina 5to Año.

David Gómez Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Estudiante de Medicina 4to año

Kiria Hernández Ferreras, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. La Habana

Médico especialista de segundo grado en MGI. Profesora auxiliar, Investigador agregado.  Máster en atención integral al niño

José Pedro Martínez Larrarte, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Médico especialista de segundo grado en reumatología. Profesor e investigador auxiliar.

Alberto Juan Dorta Contreras, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Laboratorio Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Central de Líquido Cefalorraquídeo (LABCEL). La Habana

Dr. C.

References

Dorta-Contreras AJ. Ciencia abierta para estudiantes de medicina: becas de investigación Quincke. Educación Médica 2017;18: 149 .Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-ciencia-abierta-estudiantes-medicina-becas-S1575181316301280http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.09.002 DOI:10.1016/j.edumed.2016.09.002

Dorta-Contreras A, Martínez-Larrarte J, Cárdenas-De-Baños L, Castillo-González W, González-Losada C, Rodríguez-Pérez J. Becas de investigación QUINCKE: una experiencia pedagógica innovadora. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 2019 Jun 19];33(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1630

Padrón González A, Ramos Robledo A, Meijides-Mejías C, Barrios-Lamoth E, Martínez Larrarte JP, Dorta Contreras AJ. Becas de Investigación Quincke, un espacio donde el alumno se inicia como científico. RevCubana de Reumatolo [Internet]. 2020 [citado 2020 Sep 9];22(3):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/847

Dorta Contreras A. Becas de Investigación Quincke, un orgullo para la universidad médica. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 7 Dic 2020]; 19(6):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3508

Ramos-Robledo A, Meijides-Mejías C, Leyva-Hernández LM,Dorta-Contreras. Becas de investigación Quincke: una oportunidad para los estudiantes de medicina. FEM [Internet]. 2020 [citado 7 Dic 2020];23(2):99. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200010

Harzing, AW. Publish or Perish. 2007 [citado 12/09/2020]. Disponible en: https://harzing.com/resources/publish-or-perish

Hirsch JE. An index to quantify an individual’s scientific research output. PNAS 2005;102(46):16569-72

Egghe L. Theory and practice of the G-index. Scientometrics. 2006[citado 12/09/2020];69(1):131-52.

Schreiber M. To share thefame in a fairway, hm modifies h formulti-authoredmanuscripts. New J Phys[Internet]. 2008[citado 12/09/2020];10:[aprox. 20p]. Disponible en: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1367-2630/10/4/040201/pdf

Jin B, Liang L, Rousseau L. The R- and AR-index: complementingthehindex. Chinese Sci Bull. 2007;(52):855-63.

Chun Z. The e-Index, Complementing the h-Index for Excess Citations. PLoSOne. 2009;4(5): e5429.

Van Eck NJ, Waltman W. VOSviewer Manual. Leiden: University Leiden; 2018[citado 12/09/2020]. Disponible en: https://www.vosviewer.com/documentation/Manual_VOSviewer_1.6.8.pdf

Ramos-Robledo A, Meijides-Mejías C, Leyva-Hernández LM, Dorta Contreras AJ. Alumnos ayudantes como futuros profesores. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 2020 Sep 12];34(3):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2232

Díaz-Canel-Bermúdez M. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación?. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [revista en Internet]. 2021 [citado 2021 Jun 14]; 11(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1000

Lumpuy-Castillo J, Jiménez-Hernández E, González-Losada C, Rodríguez-Pérez JA, Dorta-Contreras AJ. Teaching immunology based on open science´s principles. In: Immuno Mexico 2018, XII Congress of the Latin American Association of Immunology and XXIII Congress of the Mexican Society of Immunology. Frontiers Abstract Book. Pelayo R. (ed) ISBN: 978-2-88945-511-9 , DOI: 10.3389/978-2-88945-511-9 pp. 158-161

Ramos-Robledo A, Meijides-Mejías C, Dorta-Contreras A, Villanueva-Baquedano J. Producción científica en el Laboratorio Central de Líquido Cefalorraquídeo. Medisur [revista en Internet]. 2021 [citado 2021 Jun 14; 19(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4817

Fowler V. Ciencia y lenguajes de la cotidianidad. Granma 2021; 57( 134): 5 .

Published

2021-11-24

How to Cite

1.
Meijides-Mejías C, Ramos Robledo A, Barrios Lamoth E, Leyva-Hernández LM, Gómez Pérez D, Hernández Ferreras K, et al. Post-Quincke stays, new possibility of training, learning, production and exchange of scientific knowledge. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2021 Nov. 24 [cited 2025 Feb. 5];24(1):e263. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/846

Issue

Section

Educational article

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>