Permanent formation, professional separation and pedagogic professionalization. Three processes of character continuous and necessary social impact
Keywords:
pedagogical professionalization, professional improvement, permanent formation, theoretical baseAbstract
The purpose of this article is providing a space for reflecting on the processes of pedagogic professionalization, professional improvement and continuing education, emphasizing on the first one, as alternatives to integrate the initial and progressive formation of professors in Higher Medical Education. These processes require a deeper theoretic approach in order to enrich and transform its practice in pursuit of satisfying the needs that the knowledge society demands from the university of the XXI century. One of the challenges that should come face to face in this context is the training of professors. The theoretic positions studied evidence the relevance of professionalization, professional improvement and continuing education like organized, continuous processes, of necessary social impact, that pay tribute to perfecting the pedagogic behavior and to the link between the initial and continuing formation as corner stones of the process of professional and human improvement.Downloads
References
Mayor Ruiz C. El desarrollo profesional del profesorado universitario. Universidad de Sevilla (España) [documento en Internet]. octubre 1996. [citado 2013 octubre12]. Disponible en http://prometeo.us.es/idea/publicaciones/cris/24.pdf.
Dueñas Becerra J, Pérez Valdés N, Fuillerat Alfonso R, Terry Berro B. Maestría Pedagógica y Educación Médica Superior. Educ Med Super [revista en Internet]. 1997 junio [citado 2013 octubre 12];11(1):5-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411997000100001&lng=es
León V, Herrera L. Una visión de la profesionalización como categoría de las ciencias de la educación. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo [revista en Internet]. marzo 2010 [citado 2013 octubre 12];2(13). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm.
Martínez-Rizo F. Procedimientos para el estudio de las prácticas docentes. Revisión de la literatura. RELIEVE [revista en Internet]. 2012 [citado 2013 octubre 12];18(1). Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v18n1/RELIEVEv18n1_1.htm
Imbernón F. Actualidad y nuevos retos de la formación permanente. Revista Electrónica de Investigación Educativa [revista en Internet]. 2006 [citado 2013 octubre 12];8(2). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-imbernon.html
León Z. Diseño de una estrategia de formación permanente para los docentes de la enseñanza técnico profesional en Venezuela sustentado en un modelo pedagógico del desarrollo endógeno. [Conferencia]. Las Tunas: V Taller Internacional Innovación Educativa – Siglo XXI; 2007.
Rodríguez González MA, Barbón Pérez OG, Astorga-Galardy PR, Añorga Morales J. La REPROPED de la Educación Avanzada y su comunidad virtual para la profesionalización pedagógica. Revista Órbita científica. 2013;20 Suppl especial:S12-9.
Valiente Sandó P. La superación profesional de docentes y directivos educacionales: una propuesta para su dirección. [Curso No. 77]. La Habana: Evento Internacional Pedagogía 2005, IPLAC.; 2005.
Añorga Morales J, Barbón Pérez OG. Redes de Profesionalización Pedagógica de la Educación Avanzada (REPROPED) [Proyecto Interactivo]. La Habana: Universidad Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2012.
Martínez Llantada M. Concepción teórica metodológica del diseño de cursos para la superación permanente de profesionales de la educación [Conferencia]. La Habana: IV Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2004”; 2004.
Ponce E. La competencia pedagógica básica en el adiestramiento universitario, una forma de coadyuvar a su formación docente. Revista Pedagogía. [revista en Internet]. 2008 [citado 2013 octubre 12];(38). Disponible en http://revistas.mes.edu.cu/greenstone/collect/repo/import/repo/20081002/1609480808306.pdf
Reglamento de organización docente de la educación superior. Resolución no. 120 /10 [documento en Internet]. La Habana. Ministerio de Educación Superior. 2009 [citado 2013 octubre 12]. Disponible en: http://files.sld.cu/reuma/files/2014/06/reglamento-de-organizacion-docente-de-la-educacion-superior.pdf
Imbernón F. Una nueva formación permanente del profesorado para un nuevo desarrollo profesional y colectivo. Revista brasileira de formação de professores-RBFP [revista en Internet]. 2009 maio [citado 2013 octubre 12];1(1):31-42. Disponible en: http://www.facec.edu.br/seer/index.php/formacaodeprofessores/article/viewFile/18/62.
García Ramis L. Los retos del cambio educativo. La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 1996. p. 23-31.
Piña Tovar N. Estrategia de Superación desde visiones de Educación Permanente para los profesores de Educación Física de Saltillo, Coahuila, México. [Tesis]. La Habana: Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo; 2004.
Barbón Pérez OG, Añorga Morales J. La Educación Avanzada de teoría movimiento social pedagógico. Su aporte a los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica Superior. Rev. Órbita Científica [revista en Internet]. 2013 [citado 2013 oct 12];19(75). Disponible en: http://www.varona.rimed.cu/revista_orbita
Fraga Luque O. Estrategia de superación profesional para la preparación teórica metodológica del docente en el contenido de la ética martiana [Tesis] La Habana: Universidad Pedagógica Félix Varela; 2005.
Bernaza G, Lee F. Algunas reflexiones, interrogantes y propuestas de innovación desde la perspectiva pedagógica de la educación de postgrado. Revista Iberoamericana de Educación [revista en Internet]. 2004 [citado 2013 octubre 12];34(2):10-16. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/755bernaza.PDF.
Añorga Morales J. La Educación Avanzada teoría pedagógica para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. Programa del Diplomado. La educación avanzada. Revista Octaedro. 2001:29-41.
Addine F, Miranda T. Caracterización del Modo de actuación del profesional de la educación. Revista Varona [revista en Internet]. 2003 [citado 2013 octubre 12];(36-37):10-21. Disponible en: http://revistas.mes.edu.cu/greenstone/collect/repo/index/assoc/D9789591/607690.dir/9789591607690.pdf
Ortiz Torres E, Mariño Sánchez M A. La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la Psicología. Rev. Iberoamericana de Educación. [revista en Internet]. 2011 [citado 2013 octubre 12]:1-12. Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/888Ortiz.PDF
Barbón Pérez OG, Añorga Morales J. Aproximación a una concepción teórico-metodológica de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Superior. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación. [revista en Internet]. 2013 junio [citado 2013 octubre 12];3. Disponible en http://upse.edu.ec/rcpi/index.php/contenido2013/100-aproximacion-a-una-concepcion-teorico-metodologica-de-los-procesos-de-profesionalizacion-pedagogica-en-la-educacion-superior
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature: