Pedagogical research in the field of medical sciences

Authors

  • Cruz María Frómeta Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0001-8540-6576
  • Leidis González Ortiz Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0002-7958-7099
  • Julio Alberto Castillo Vila Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0003-2063-2104
  • Rafael Valdivia González Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0002-6517-9609
  • Mercedes Coca Prades Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0002-3388-1989
  • María Trinidad Marrero López Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud https://orcid.org/0000-0002-3388-1989

Keywords:

pedagogic investigation, relationship education-culture, medical sciences

Abstract

Introduction: When systematizing the different definitions on the scientific investigation, common ideas can be identified that offer an understanding more guessed right on the same one and that you can summarize in considering it like an eminently human activity that lapses for stages what gives him process character that spreads to the achievement of an objective, directed to characterize deep and essentially a study object, with the purpose of solving a scientific problem, in any field of the knowledge and the social practice; and that it is developed on the base of certain laws, principles, categories and methodology. To tenor with the above-mentioned is our

Objective: To value the possibilities of the pedagogic investigation in the field of the Medical Sciences.

Methods: The dialectical one materialistic as universal method of the knowledge and those characteristic of the theoretical level: historical-logical, analytic - synthetic, inductive - deductive and the system focus.

Results: A methodological theoretical platform to sustain the application of future investigations of pedagogic court, in their relationships with the Medical Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cruz María Frómeta Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

Dra. Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Leidis González Ortiz, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

MSc. en Docencia Universitaria. Categoria docente: Asistente

Julio Alberto Castillo Vila, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

Licenciado. Categoria docente: Asistente

Rafael Valdivia González, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

Licenciado. Categoria docente: Asistente

Mercedes Coca Prades, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

Licenciada. Categoria docente: Instructor

María Trinidad Marrero López, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. Departamento de tecnología de la salud

Licenciada. Categoria docente: Instructor

References

Cánovas L, Chávez J. La Pedagogía como ciencia. En: Cánovas L. Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 2005 Pág. 6

Mena J. La animación: un nuevo estilo en servicios sociales. Barcelona: Ed. Humanidades; 1987.

Frómeta Rodríguez CM. La promoción sociocultural en la experiencia pedagógica cubana. Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 2012.

Abero L, Berardi L, Capocasale A, García Montejo S, Rojas Soriano R. Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Montevideo: Ed. CLACSO; 2015.

Chirino Ramos M.V. Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación. [Tesis]. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. Ciudad de la Habana; 2002.

Gómez S. Metodología de la Investigación. Estado de México Red Tercer Milenio. [Internet]. 2012: [citado 12/06/2021];44. Disponible en: http://up-rid2.up.ac.pa:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/2019/Metodologia_de_la_investigacion.pdf?sequence=1

Camacho EJ, Escoto MDC. Educación para la salud y prevención de la enfermedad. [Internet]. 2016 [citado 12/06/2021]; Disponible en: http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/66137/solo%20nuestro%20capitulo.pdf?sequence=1

Izquierdo NV. La Educación Médica: origen y evolución como ciencia. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. [Internet]. 2019 [citado 12 06 2021];10(1):89-100. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/viewFile/1428/964

Larralde C. La biomedicina ¿qué, quién y para qué? [Internet] 1993. [citado 12/06/2021];30. Disponible en: http://revistas.unam.mx/index.php/cns/article/viewFile/11340/10665

Published

2021-12-20

How to Cite

1.
Frómeta Rodríguez CM, González Ortiz L, Castillo Vila JA, Valdivia González R, Coca Prades M, Marrero López MT. Pedagogical research in the field of medical sciences. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2021 Dec. 20 [cited 2025 Feb. 22];23(3):e261. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/958

Issue

Section

Educational article

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.