The formation of specialists in Superior Medical Education. The importance of the mentor of specialty
Keywords:
Superior Medical Education, Post graduate tutorial education, characterization of the specialty tutorAbstract
Post graduate education is one of the main courses of action of work in Superior Medical Education in Cuba. Academic post graduate development in Medical Sciences has as a goal, to achieve a high professional competence and advances in order to create capability for investigation and innovation, which is identifiable with an academic title or a scientific grade. It must be conducted by an experienced tutor with a high scientific grade and pedagogic preparation. Considerations are done about the education categorization, the specialty tutors, the current residents, the position of the author and considerations about the topic.
Downloads
References
Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba, Resolución No. 132/2004 del Ministerio de Educación Superior. La Habana: MES; 2004.
Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la Educación Superior. Resolución No.128/2006 del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. La Habana. 2006
Cáceres Mesa M. La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. [Internet]. 2010 [Consultado Nov 20, 2014]. Disponible en: http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/475Caceres.pdf.
Hernández González Mercedes, Iglesias Morell Norma, Seijo Echevarría Blanca, Hidalgo García Carmen Rosa. Pertinencia de la pedagogía para docentes de la salud, en 25 años de la universidad médica de Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2005 Dic [citado 2014 Nov 28] ; 5(3): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202005000300004&lng=es.
Vidal Ledo María, Hernández García Luis. Superación profesoral. Educ Med Super [Internet]. 2011 Jun [citado 2014 Nov 28]; 25(2): 206-216. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200017&lng=es
Ministerio de Educación Superior. Sistema de Superación de Profesores (SSP) de los centros de Educación Superior adscriptos al Ministerio de Educación Superior. [Internet] . Instrucción No. 3/2008. [citado 11 Nov 2014]. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/dirpostgrado/normativa/Instruccion%2003-08%20Sistema%20de%20Superacion%20Final.doc/view
Alpízar Caballero L B y Añorga Morales J. Caracterización del modo de actuación del tutor de especialidades médicas del Instituto Superior de Medicina Militar. Educ Med Super [Internet]. 2006; 20 (1) (Descarga 12-Nov-2014) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100001
Alpízar Caballero L B y Añorga Morales J. La competencia pedagógica del tutor de especialidades médicas. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2010 [citado 12-Nov-2014]; 39 (3-4) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572010000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Jardines JB, Diego-Cobelo J, Clavijo A, Salas-Perea RS, Aneiros-Riba R. Avances en la Profesión y Educación Médica en Cuba (ponencia). En: Cumbre Mundial de Educación Médica. Edimburgo: Federación Mundial para la Educación Médica, 1993.
Organización Panamericana de la Salud; Federación Panamericana de Asociaciones de Facultades (Escuelas) de Medicina. Federación Panamericana de Asociaciones de Facultades (Escuelas) de Medicina. Documentación. Uruguay, Universidad de la República Oriental del Uruguay, [Internet]. 1994. p.1-20. Disponible en: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=228785&indexSearch=ID
Ferreira JR. Educación, práctica médica y necesidades sociales. Una nueva visión de calidad. Maestría Educación Médica. La Habana: ENSAP; [Internet]. 2005. Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412007000300005&script=sci_arttext
Conferencia Mundial de Educación Médica en Edimburgo. Programa de Desarrollo de Recursos Humanos de Salud de la OPS, para discusión de las facultades y escuelas de Medicina de la región de las Américas. Escocia, 8-12 agosto, [Internet]. 1993. Maestría Educación Médica. La Habana: ENSAP; 2005.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412007000300005&script=sci_arttext
Gottifredi JC. La pertinencia de la educación superior. En: Yarzábal E (ed.). La transformación universitaria en vísperas del tercer milenio. Memorias del Simposio AUGM/SM/UDUALCRESALC/UNESCO, Montevideo, junio 1996. Centro Regional para la educación superior en América Latina y el Caribe. Serie Políticas y Estrategias. Caracas: CRESALC/UNESCO; 1996. p. 13-16.
Salas Perea RS. Educación en Salud. Competencia y desempeño profesionales. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 1999. p. 117-78.
Nogueira Sotolongo Minerva, Rivera Michelena Natacha, Blanco Horta Felix. Desarrollo de competencias para la gestión docente en la educación médica superior. Educ Med Super [Internet]. 2003 Sep [citado 2014 Nov 20]; 17(3): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000300004&lng=es
Diaz Fernandez B, López Rodríguez V, Méndez Mariño A, Tellez García M. El trabajo del tutor en la educación superior ante los desafíos de los nuevos tiempos. Letras-Uruguay [Internet] mayo 2013. Disponible en: http://letras-uruguay.espaciolatino.com/aaa/tellez_garcia_magdalis/el_trabajo_del_tutor_en_la_educacion_superior.htm
Gavilanez Cevallos MC y Andrade Cevallos MJ. La tutoría: Aspectos que permean el binomio tutor-residente desde la perspectiva del estudiante. Revista Cubana de Reumatología (Serie en Internet) 2014; Vol. 16 Suplemento 1 Noviembre- Diciembre. [Descarga 20 nov 2014] Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/362/html_9
Castell-Pérez C. Manuel Lombas García, ejemplo y ética de la reumatología en Cuba. Rev. Cuba. Reumatol. [Internet]. 2012 [citado 28 noviembre 2014];14(19):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/18
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Warning of rights of author
The authors that publish in this journal agree with the following terms:
The authors conserve the rights of author and concede to the journal the right of the first publication, fulfilling with the license Creative Commons Attribution License that allows to others share the work with recognition of the authorship of their articles, and the initial publication in this journal.
The authors can establish separately additional agreements for the no exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, situate it in an institutional repository, in a personal blog or publish it partial or totally in a book), with a recognition of their initial publication in this journal.
To be able to send the manuscript or part of him passed three months of published, for his evaluation to other publishers, identifying it or not with the same title; whenever allusion is made to our journale and know it the new publisher.
The publishing committee of the Cuban Journal of Rheumatology authorizes to other publishers, to reproduce the articles published in our magazine, whenever it indicate the origin of the same.
The authors should send a document in Office Word application format through the electronic address of the magazine with a similar format to that we include next:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statement of authorship and cede of articles for the publication of the scientific work in the Cuban Journal of Rheumatology
Date:
Those who subscribe certify that are the authors of the work:
Of this form communicate the originality of our article clearing that the concepts and knowledges of other authors that have included in the text of the article, have been quoted properly in the bibliography.
We do proof besides that the article in question is original and has not been published, total neither partially, in another journal.
To be approved for his publication in the Cuban Journal of Rheumatology, do secession of the rights of publication to the same one through the method that realizes it usually.
In front of any catchword that exist by the article that send to evaluate, relieve of of the responsibility to the Cuban Journal of Rheumatology holding us responsible with all the difficulties that can berelated by any situation.
We include to continuation the name and the signature of all authors and collaborators of this article.
Name: Signature: