Analysis of five years of scientific results in a Faculty of Medical Sciences

Authors

Keywords:

scientific production, publications, projects, events, awards

Abstract

Introduction: Scientific production is the set of products derived from research activity, where scientific articles, the presentation of studies at scientific events, awards, distinctions and many others stand out.

Objective: To characterize the scientific production of the professors of the Faculty of Medical Sciences Miguel Enríquez during the period 2016-2020.

Methods: An observational, descriptive, retrospective study was carried out. The universe was made up of the annual scientific results of the faculty in relation to scientific publications, scientific events, awards and research projects. The articles were classified into groups according to databases that were indexed. Additionally, equivalent professor indexes for publications, projects, events and awards studied were analyzed.

Results: A total of 403 scientific publications were counted, a quarter of them in 2020. The works published in national publishers, written in Spanish, by full-time professors predominated. Research was the field that contributed most of publications, indexed in Scopus and other international database. National events and awards prevailed. An average of 20 projects were submitted per year. The index of publications per equivalent professor, although low, showed an upward trend during the studied period.

Conclusions: The analysis of five years of scientific results of the Faculty of Medical Sciences Miguel Enríquez reveals the imperative need to increase scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio González García, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana,

Jefe del Departamento de Posgrado e Investigaciones. Doctor en Ciencias. Profesor e Investigador Titular.

Idrian García García, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodólogo de Ciencia y Técnica. Doctor en Ciencias. Investigador Titular. Profesor Auxiliar.

Lissette Cárdenas de Baños, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Departamento de Posgrado, Asesora de Especialidades. Máster en Ciencias. Profesora Auxiliar. Investigador Agregado.

Niurka Hernández Labrada, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodóloga de Formación Académica. Máster en Ciencias. Profesora Auxiliar.

Daisy Nieves Bencomo García, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodóloga de Formación Académica. Profesora Auxiliar. Investigador Agregado.

Regla Cruz Segundo, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodóloga de Superación profesional. Profesora Auxiliar. Investigador Agregado.

Humberto Mendoza Rodríguez, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodólogo de Grado Científico y Maestría. Doctor en Ciencias. Profesor e Investigador Titular.

Margarita Rodríguez Báez, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez", Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Metodóloga de Ciencia y Técnica. Máster en Ciencias. Profesora Asistente.

References

Chen NS, Fang WC. Guest editorial: grand challenges and research directions in e-learning of the 21th century. Educational Technology & Society. 2013[acceso27/09/2021];16(2):1-3. Disponible en:http://search.proquest.com/openview/05a67cffcde5946ee3ac6266f10e9916/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1586335

Castañeda Pérez ID, Sánchez Arrastía D. Aspectos éticos y vulnerabilidades en la producción científica. Rev Cub Med Mil. 2014 [acceso27/09/2021];43(3):274-6. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/revcubmedmil/cmm-2014/cmm143a.pdf

Concepción González V, Ramos González HL. Publicaciones científicas de los docentes de la Facultad de Medicina de Villa Clara (2011-2013). Edumecentro. 2015[acceso27/09/2021];7(1):106-19. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/537/pdf_56

Dorta-Contreras AJ. La publicación científica como medida de la ciencia. Rev Haban Cienc Méd. 2006[acceso27/09/2021];5(1). Disponible en: http://www.ucmh.sld.cu/rhab/editorial_rev17.htm

CITMA: Resolución rectoral No. 271/2018. La Habana: UCM-H. 2018.

Cañedo R, Cruz J, Nodarse M. Impacto de la investigación en salud de Cuba publicada en revistas nacionales: ¿existen razones para una intervención urgente? Rev Cub Cardiol Cir Cardiovasc. 2015 [acceso27/09/2021];21(2):109-16. Disponible en: http://www.revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/579

Portelles-Morales T, Santos-Velázquez T, Ureña-Espinosa M, Rodríguez-González Y, Bosch-Utra K. Producción científica de los docentes de la carrera de Estomatología en Las Tunas, 2012-2017. Rev Electron Zoilo. 2018[acceso27/09/2021];43(6). Disponible en: http://www.revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1497

Regalado Miranda ER, Dehesa Gallo G, Alonso Martínez MI, Ferrer Arocha M, Fernández Milán AM, Díaz-Perera Fernández G,et al. Producción científica de los profesores de la Maestría en Investigación en Aterosclerosis. Rev Cub Inf Cienc Salud. 2021 [acceso 27/09/2021];32(1):e1457. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100017&lng=es

Werlinger Cruces F, Coronado Vigueras L, Ulloa Marín C, Candia Pérez O, Rojas Alcayata G. Metodología y visibilidad en los medios de divulgación científica de las tesis de pregrado en Odontología. Educ Med Super. 2014 [acceso27/09/2021];28(2):318-34. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/316/169

Rodríguez Aguilera F, Alonso Reyes M, Vázquez González Y, Martínez Ribot G, Hernández Gómez M, Olivera Cuadra D. Preparación pedagógica y producción científica de docentes que imparten Salud Pública en Villa Clara. Edumecentro. 2016 [acceso27/09/2021];8(2):94-106. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=65034

Corrales-Reyes IE, Dorta-Contreras AJ. Students' scientific production: a proposal to encourage it. Medwave. 2018 [acceso27/09/2021];18(1):e7166. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5867/medwave.2018.01.7166

Published

2021-12-20

How to Cite

1.
González García S, García García I, Cárdenas de Baños L, Hernández Labrada N, Bencomo García DN, Cruz Segundo R, et al. Analysis of five years of scientific results in a Faculty of Medical Sciences. Rev. cuba. de Reumatol. [Internet]. 2021 Dec. 20 [cited 2025 Feb. 23];24(1):e262. Available from: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/965

Issue

Section

Original research article

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.